U utorak 25.10.2022. na Kineziološkom fakultetu u Zagrebu, Hrvački klub “Trešnjevka” održao je dvodijelnu edukativnu radionicu u okviru projekta “Hrvači Trešnjevke za sportske organizacije civilnog društva (SOCD) u kriznim situacijama”.
Teme obuhvaćene radionicom bile su iz područja „Socijalna uključenost“ i „Dobro upravljanje”, što su ujedno i tematska područja Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali.
Radionica je započela predavanjem na temu ″Uključivanje osoba s invaliditetom u zajednicu kroz sport” koju je održala četverostruka paraolimpijka Ana Sršen. Ana osim iskustva kao parasportašica ima višegodišnje iskustvo u vođenju sportskih organizacija od klupske do nacionalne razine, te je voditeljica lokalnih nacionalnih i transnacionalnih europskih projekata u sportu. Dopredsjednica je Hrvatskog paraolimpijskog odbora, osnivačica i direktorica Plivačkog kluba Natator koji inkluzivno uključuje osobe s invaliditetom u zajednicu kroz sport, te predavač međunarodnog Halliwick udruženja.
Predavanje je bilo usmjereno na potrebe djece s TUR i osoba s invaliditetom (OSI) i načine na koje možemo omogućiti njihovo uključivanje u zajednicu kroz sport kroz jačanje kapaciteta sportskih organizacija, edukaciju i cjeloživotno učenje stručnjaka tj. trenera, te važnost povezivanja s ostalim strukama.
Sudionici predavanja upoznati su s primjerima dobre prakse inkluzije osoba s invaliditetom u sport.
Kao jedan od primjera dobre prakse istaknut je i projekt ERASMUS + LETSWIM – Enabling adequate physical activity and improving social inclusion for children and adults with disabilities through swimming. Jedan od ciljeva projekta ERASMUS+ LET’S SWIM je omogućiti profesorima kineziologije stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s djecom s poteškoćama i osobama s invaliditetom kroz plivanje pri čemu se poštuju osnovni i posebni ciljevi Nacionalnog programa športa 2019. – 2026. Jedan je od posebnih ciljeva je povećati broj prilika za zdravstveno usmjereno tjelesno vježbanje u okviru sustava obrazovanja na temelju edukacije kineziologa za rad s osobama s invaliditetom, a naročito djecom i učenicima s različitim invaliditetima.
Kao primjer dobre inkluzivne prakse u sportu naveden je PK Natator koji integrira djecu s teškoćama u razvoju u svim programima od dojenačke dobi do veteranskog plivanja. Istaknuti primjer bio je program Terapijskog plivanja po Halliwick konceptu za djecu s teškoćama u razvoju, sufinanciran od Ministarstva rada mirovinskog sustava obitelji i socijalne politike te program inkluzivne poduke plivanja Hrvatska pliva sufinanciran od Ministarstva turizma i sporta.
Na prezentaciji je predstavljen #WeThe15 – globalni pokret za ljudska prava koji ima za cilj da OSI, koje čine 15% svjetske populacije, budu potpuno integrirane u zajednicu: https://www.youtube.com/watch?v=Ng6mT_EJy2Q
Sudionici su se mogli upoznati s različitim paraolimpijskim sportovima i klasifikacijom kao važnom komponentom za pravedno uključivanje na natjecateljskoj razini.
Predstavljen je i projekt “Paraolimpijski školski dan” koji se već 13 godina uspješno provodi u hrvatskim školama. Istaknuto je da zdravstveno usmjerena tjelesna aktivnost i sport nude mnogo djeci i mladima. Aktivnim načinom života mogu poboljšati kvalitetu života, postati vještiji, brinuti o svom zdravlju i integrirati se u društvo. Integracija u društvo još je važnija među mladima s invaliditetom, jer im jača samopouzdanje. Istaknuto je da važnu ulogu imaju i škole pa je bitno da znaju pravilno pristupiti, ponuditi raznoliku paletu parasportskih i zdravstveno usmjerenih aktivnosti prilagođenih potrebama djece i mladih s teškoćama u razvoju. Istovremeno važno je djecu tipičnog razvoja upoznati s parasportovima kako bi ih potaknuli na empatiju, prihvaćanje različitosti i inovativan pristup u rješavanju problema.
Paraolimpijski školski dan je obrazovni program Međunarodnog paralimpijskog odbora (IPC) koji ima za cilj razviti svijest i razumijevanje u školama za OSI. Komplet za Paraolimpijski školski dan sadrži skup aktivnosti i informacija, koji se mogu koristiti za educiranje djece i mladih o paraolimpijskom sportu, individualnim razlikama i problemima invaliditeta, sve u zabavnom i razigranom okruženju. Stvoren od strane stručnjaka za paraolimpijski sport, invaliditet i pedagogiju, komplet pruža vještine, znanja i resurse za provođenje uspješnog paraolimpijskog školskog dana. Uglavnom se sastoji od priručnika za paraolimpijski školski dan i niza kartica aktivnosti.
Sudionici su upoznati i s novim programom Hrvatskog paraolimpijskog odbora za uključivanje djece i mladih u sportsko rekreativne aktivnosti. Dostupno na: https://www.parasportovi.com/
Sudionici u živo i putem platforme zoom su upoznati s mogućnosti o cjeloživotnom učenju o paraplivanju kao što je sudjelovanje u aktivnostima: ERASMUS + projekta LETSWIM, Halliwick seminari te edukacijom koju provodi HPPS i osposobljavanjem koje provodi HPO.